Либидо: как да повишим желанието за секс

Либидото или желанието за секс, съвсем естествено варира от човек до човек. По-ниско либидо не означава автоматично здравословен проблем. Напрежение, проблеми във връзката, възрастта, могат да бъдат фактори, които се отразяват на либидото. Ако чувствате, че либидото ви е понижено и това внася напрежение в сексуалния ви живот и връзката ви, можете да опитате различни методи за повишаването му.

В статията сме се спрели на методи подходящи и за мъжете и за жените, информацията е базирана на статии от Medical News Today, Healthline, PubMed и др.

  1. Управлявайте безпокойството.

Една от честите бариери за нормална сексуална функция и причини за намалено либидо, е високото ниво на тревожност в ежедневието. Тя може да е предизвикана от различни фактори, а когато е свързана специфично със сексуалната функция, допълнително усложнява ситуацията и поражда порочен кръг - колкото повече се тревожите, толкова по-ниско е либидото ви и колкото по-ниско е либидото ви, толкова повече се тревожите.

Например при мъжете, затруднение да поддържат ерекция може да доведе до безпокойство и избягване изобщо на секса. Ревю на проблема свързан с еректилна дисфункция при мъжете, публикувано в PubMed през 2017 година, свързва депресията и безпокойството с намалено либидо и увеличен риск от сексуална дисфункция.

Ако ежедневието ви е много натоварено, постоянно се притеснявате, че не ви достига време, грижите се за много хора и имате много отговорности, може да се чувствате стресирани, изтощени и като резултат да имате намалено либидо.

В тези случаи е необходимо да се потърсят практики, които укрепват менталното здраве, например:

  • Да си набавяте достатъчно сън;

  • Освободете време за любимо хоби;

  • Правете редовно физически упражнения;

  • Обърнете внимание на начина на хранене;

  • Говорете открито с партньора за подобряване на връзката;

  • Говорете с терапевт.

  1. Подобрете качеството на връзката си.

Много хора изпитват намалено желание за секс или наблюдават намалена честота на интимностите в определени периоди от връзката си. Това може да се наблюдава в повечето продължителни връзки.

Вместо да се питаме постоянно какъв е проблемът, може да приемем, че всичко е нормално и да се фокусираме върху увеличаване на желанието за всеки от партньорите. Следните практики биха могли да помогнат:

  • Планирайте среща с половинката си, независимо колко ангажименти имаме или от колко време сте заедно. Специално определеното време, може да ви отпусне, предразположи и накара да си припомните времената, в които сте се наслаждавали безгрижно на компанията на другия.

  • Открийте хобита и интереси, които да правите заедно извън спалнята. Тук ключът е в правите - гледането на филми или телевизия не се брои, тъй като е твърде пасивно. Намерете активност, която ще зареди и двама ви с желание за игра, забавление, разговори, ентусиазъм.

  • Практикувайте открита комуникация. Не чакайте нещата да стигнат до спорове и напрежение след дълго мълчание. По-скоро действайте превантивно и споделяйте открито затрудненията си с партньора си.

  1. Припомнете си ролята на любовната игра.

Колкото по-приятно и позитивно е сексуалното ни преживяване, толкова повече се повишава либидото. Отделянето на достатъчно време за любовна игра има тази много важна роля да ни предразположи за самия сексуален акт. Затова не я пропускайте за да спестите време.

Дори данните сочат, че стимулите увеличават удовлетворението от сексуални якт. Изследване от 2017 година е показало, само около 18% от жените получават редовно оргазъм по време на самото сношение, а 33.6% докладват за оргазъм по време на клиторна стимулация (да, за науката няма табута и действително има такива изследвания - направени чрез попълване на въпросници от страна на голям брой жени). 

  1. Осигурете си достатъчно сън.

Достатъчният и регулярен сън, подобрява цялостното настроение и здравословно състояние на всеки. Изследвания показват и връзка между качествения сън и нормалното либидо.


Изследване в малък мащаб от 2015 година показва, че жените докладват за увеличено сексуално желание след като са имали добър нощен сън. При по-дълга средна продължителност на съня е докладвана и по-лесна възбудимост на половите органи, спрямо по-кратката средна продължителност на съня.


  1. Изберете подходяща хранителна диета.

Качествената храна, може да подобри метаболизма и сърдечно-съдовото здраве, което се отразява положително на сексуалното желание. 

Хранене, богато на зеленчуци, протеини (от немазни разнообразни меса или от растителен произход) и с ниско съдържание на захар, е добра превенция срещу намалено либидо. Сьомгата също е подходящ избор благодаение на важните за сърцето Омега-3 мастни киселини. Не пропускайте и ядките, например орехи, тиквени семена, слънчоглед, лешници.

  1. Правете упражнения редовно.

Редовните упражнения помагат за добрата циркулация и сърдечното здраве. Физическата активност повишава енергичността и общото здравословно състояние.

  1. Поддържайте здравословно телесно тегло.

Някои учени свързват наднорменото тегло и затлъстяването с пониженото сексуално желание и заедно с други фактори, с намалената плодовитост. Това е свързано най-вече с хормонални промени, като например ниски нива на тестостерон. 

  1. Спрете пушенето.

Тютюнопушенето може да се отрази негативно на сърдечно-съдовата система. Доброто здравословно състояние на сърцето е свързано с добра сексуална функция. 

Пушачите могат да усетят увеличени нива на енергия и на сексуално желание при спиране на цигарите - причина, която си заслужава да опитате.

  1. Продукти, които може да опитате

Това не е първата ни статия по темата. Ако се интересувате, можете да разгледате, кои витамини и минерали имат изразен ефект върху либидото от тази статия.

Билки, които се свързват с повишаване на либидото

Въпреки, че са с натурален произход, билките могат да имат мощен ефект върху здравето, затова ви съветваме да се консултирате с лекар или фармацевт при избора на подходящо лечение. 


Трибестан - бабини зъби/трибулус терестрис (tribulus terrestris). Оказва положителен ефект върху количеството, обема и качеството на семенната течност, либидото и увеличава силата и продължителността на ерекцията.

Подходящо за: мъже.

Продукти, в които се съдържа тази билка: Трибестан 250 мг, Sopharma, Sex, Vital Concept.


Сминдух (fenugreek). Една от най-често срещаните съставки в хранителните добавки за повишаване на тестостерона. Няколко изследвания показват положителни ефекти, включително увеличено либидо. Необходимо е да се натрупат още данни. 

Едно от проведените изследвания е 8-седмично, с участието на 30 мъже, които са вдигали тежести 4 пъти седмично и на половината е давана доза от 500 мг сминдух всеки ден. Групата, която не е приемала сминдух е отчела малък спад на тестостерона, а другата - увеличение. Групата получавала хранителната добавка е отчела и 2% намаление на телесните мазнини.

 

Изследване проведено с 80 жени, които са получавали добавката в продължение на 2 менструални цикъла, също показва увеличено сексуално желание. 

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти, които съдържат сминдух: Сминдух семена 610 мг, Nature’s Way, Сминдух семена 500 мг, Natural Factors, Сминдух и мащерка, Nature’s Way.


Джинджифил (ginger). Джинджифилът се свързва с подобряване на сексуалнта функция поради подобряването на циркулацията на кръвта в тялото.

 

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти, в които се съдържа тази билка: Джинджифил 340 мг, Jamieson, Sex Vital Concept. (добавка за мъже).


Ашваганда (ashwagandha). Билка, използвана в древната индийска медицина. Използва се предимно като адаптоген, което означава, че помага на тялото ви да се справи със стреса и безпокойството. Едно проучване тества ползите от прием върху качеството на спермата при мъже с проблеми с плодовитостта свързани със стрес. Те са получавали 5 г на ден за период от три месеца. Мъжете в това проучване имат 10-22% повишение на нивата на тестостерон. В допълнение, партньорите на 14% от участниците забременяват.

Друго проучване показва положителни ефекти върху сексуалната функция при здрави жени.

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти, които съдържат тази билка: Testosterone Boost Ultimate 540 мг, Preferred Nutrition, част от Natural Factors, Канада (продукт за мъже), Ашваганда 500 мг Nature’s Way.

Астрагалус (astragalus). Подкрепя нервната система, намалява стреса, умората и изтощението и повишава имунитета и подобрява физическото, психическото и емоционалното състояние на човек.

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти, в които се съдържа тази билка: Sex Vital Concept (продукт за мъже)., Астрагал Корен 470 мг,  


Сибирски жен-шен (siberian ginseng). Повишава капацитета на организма да се справи с физически стрес. 

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти, в които се съдържа тази билка: Вита Вим за жени, Jamieson, Multi Men Мултивитамини за мъже, Jamieson, Sex Vital Concept. 

 

Мака (maca). Ревю на изследванията на тази билка показва значителен ефект върху сексуалната функция при здрави жени в менопауза и при мъже, включително и при случаи на еректилна дисфункция.

Подходящо за: мъже и жени.

Продукти: Мака Корен 525 мг Nature’s Way

Кога да потърсите лекарска помощ?

Ако се притеснявате от пониженото либидо, е добре да се обърнете към лекар, който също може да ви посъветва за безопасни и натурални терапии. 

Съветваме ви да се обърнете към лекар, когато:

  • Имате рязък спад в либидото, без видима причина;

  • Се появят допълнителни симптоми, освен намаленото либидо, като високо кръвно или болка;

  • Наблюдавате понижено либидо след започване на терапия поради друг здравословен проблем;

  • Сексуалният акт е болезнен;

  • Намаленото либидо се отразява сериозно на психичното ви състояние.

Темата безпокои много хора с натоварен начин на живот, затова не отлагайте да вземете мерки ако чувствате, че либидото ви е по-ниско от обикновено. Това може да бъде и разговор с партньор, някоя от практиките, които изброихме или разговор със специалист и изследвания

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!