8 топ билки за дълбок и спокоен сън

Сънят играе ключова роля за способността на тялото да се самолекува и възстановява. Препоръката на специалистите е, че продължителността на съня не бива да бъде по-кратка от 7 часа и то при положение, че лягането се случва навреме, а не в късните часове на нощта. 

За съжаление безсънието е сред най-често срещаните проблеми днес – тенденция, която вероятно се дължи на съвкупност от фактори, съпътстващи живота на съвременния човек:

Фактори за трудно заспиване нощем

  • твърде много стрес в работата и в личния живот;
  • системна консумация на алкохол;
  • прекаляване с кафе и други кофеинови напитки;
  • прекомерна употреба на електронни устройства;
  • наличие на някои заболявания – при мъжете например нарушена функция на простатата, при жените най-честа причина е менопаузата;
  • чести пътувания на далечни разстояния и разстройване биологичния часовник на организма;
  • недостатъчна физическа активност и др.


Проблемите със съня възникват, когато нормалните процеси на събуждане и/или заспиване са нарушени. Ако тези нарушения станат хронични, се влошава и ритъмът на живот – настъпват смущения в мозъчната функция и дейността на нервната система, нивата на енергия спадат драстично, в някои случаи се компрометира и здравето на сърдечно-съдовата система. 

Какво да пия при безсъние?

Ако и вие си задавате същия въпрос, тази статия е точно за вас! В нея ще ви представим едни от най-ефикасните билки и лекарства при безсъние , които без риск от странични ефекти ще ви помогнат да си върнете нормалния сън без значение дали проблемът е свързан с трудно заспиване, чести събуждания през нощта или твърде ранно събуждане сутрин. Независимо дали ще ги приемате под формата на екстракти (капсули, таблетки, прах) или като приспивателен чай, те са изключително полезни и ефикасни!

Някои от билките за безсъние съдържат триптофан – аминокиселина, която подобрява синтеза на серотонин. Серотонинът, известен още като „хормон на щастието“, е мозъчен химикал, позволяващ на нервните импулси да преминават от една клетка в друга. Повишаването нивата на серотонина компенсира химическия дисбаланс, причиняващ безсъние. 

Лавандула 
Антидепресивните, седативни и успокояващи свойства на лавандулата са отдавна известни. Проучванията показват, че това ароматно растение отпуска нервите, понижава нивата на тревожност и стабилизира емоционалното здраве – тези ефекти от своя страна, са важни за доброто настроение през деня, лесното заспиване вечер и поддържането на спокоен и продължителен сън през нощта. 

Благоприятните свойства на лавандулата се дължат основно на линалола – терпенов алкохол, открит в много растения, включително в онези от семейство Lamiaceae, към което принадлежи и лавандулата. Линалол въздейства върху централната нервна система чрез модериране синтеза на глутамат, GABA, ацетилхолин и допамин. 

Лайка
Тази древна, изключително популярна билка, също има релаксиращо действие. Съвременните научни изследвания доказват ефикасността на лайката срещу тревожност, нервност и безсъние – ефект, който се дължи предимно на флавоноидите в растението.

Едно проучване от 2015 г. например установило, че хората, които заспиват трудно, възстановяват нормалния си сън при консумация на чай от лайка в продължение на 2 до 4 седмици. 

Валериана
Корените на валериана традиционно се използват за лечение на безсъние и тревожност. Ползите на тази билка се дължат на валериановата киселина в състава й, която потиска разграждането на невротрансмитера GABA – ефект, предизвикващ значителни подобрения в качеството и латентността на съня.

Валериана е особено подходяща при силно безпокойство и трудно заспиване.

Парифлора
Макар не толкова популярно, това тропическо растение често се използва в редица билкови успокоителни, продавани без рецепта. Пасифлората съдържа отпускащи нервите флавоноиди, които спомагат за намаляване на стреса, облекчават симптомите при тревожни разстройства, скъсяват времето, необходимо за заспиване и удължават продължителността на съня. 

Ашваганда

Ашваганда стана известна през последните няколко години. Тя е част от растенията адаптогени, които помагат на организма да се приспособи към физически и емоционален стрес. Екстрактите от ашваганда се препоръчват предимно за преодоляване на хроничната умора, възстановяване на жизнения тонус и намаляване на безпокойството.

Въпреки това, ашвагандата е отличен избор и за борба с безсънието –съединенията, съдържащи се в листата й, стимулират съня като потискат усещането за стрес и улесняват заспиването. 
Тъй като действа като успокоително, ашваганда е чудесна алтернатива на медикаментите срещу тревожност и безсъние. 

Всещен Босилек
Използва се в природната медицина от стотици години като средство облекчаване на различни по рода си състояния, включително гадене, бронхит, кожни раздразнения, болки в мускулите и ставите, и много други. Наред с това, свещеният босилек е мощна билка за борба с нарушенията на съня, тъй като действа силно успокояващо. 

Жълт Кантарион
Преди години това многогодишно тревисто растение се е считало за непотребен плевел, но днес знаем, че е толкова ефективно срещу депресия, че екстрактите от него се влагат в състава както на диетични добавки, така и на редица медикаменти.

Цветовете на жълтия кантарион са богати на триптофан – аминокиселината, която стимулира синтеза на серотонин и подобрява настроението. 

Хмел
Цветовете на хмела съдържат растителни химикали, които насърчават заспиването и поддържат дълбок сън през нощта. 

Интересен е фактът, че в началото на 1900 г., лекарите препоръчвали на пациентите си да използват възглавници с пакетче хмел на прах в тях, за да се справят по-лесно с нервността и безсънието. 

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!