7 научно обосновани ползи от приема на вода.

Добре известно е че водата играе водеща роля за функционирането на всяка една система в човешкото тяло – от регулирането на температурата до лубрикацията на ставите.

Представяме ви няколко основни ползи, които осигурява водата за вашето здраве!

Помага за регулиране на теглото:

Поемането на достатъчно количество вода, особено преди ядене, често бива включвано в програмите за стопяване на килограми. Причината е доста проста – поемането на течност преди хранене до известна степен маскира чувството за глад и като резултат от това, човек поема по-малко храна, съответно – и по-малко калории.

Кратко проучване от 2010 г, обхващащо хора на възраст между 55 и 75 г., спазващи диета за отслабване, показва че тези от които приемат 500 мл. вода педи хранене губят средно 44% повече от тези които не пият вода преди ядене.

Проучването е базирано на тримесечен период. Подобно изследване, но направено при жени между 18 и 23 г за двумесечен период, приемащи по половин литър вода половин час преди ядене, също показва значително намаляване на телесните мазнини и килограмите, в сравнение с тези, които не приемат.

Освен това, редовният прием на достатъчно течности подобрява метаболизма, което от своя страна е бариера пред натрупването на излишни килограми.

 

Подобрява функцията на ставите

Водата играе важна роля за  здравето на ставите, поддържайки ги овлажнени и еластични. Синовиалната течност, която намалява триенето между ставните хрущяли, е съставена предимно от вода. Ето защо, недостатъчният прием на вода предизвиква болки в ставите.

Наличието на по-малко течност в ставите води до триене и възможно възникване на възпалителни процеси, особено при хората, страдащи от артрит. Именно за тях се препоръчва консумацията на т.нар. хидрогенирана вода. Проучване доказва, че редовният й прием в продължение на 1 месец значително облекчава ставните болки и намалява оксидативния стрес при пациенти с ревматоиден артрит.

 

Подобрява вида и здравето на кожата

Достатъчният прием на вода поддържа кожата мека и добре хидратирана. Добре известно е, че кожа с добър тургор (еластичност), възвръща по-бързо първоначалното си положение след подръпване, докато при оскъдно хидратираната кожа това става по-бавно.

Очевидно е, че поемането на нужното количество течности придава повече еластичност на кожата, помагайки й да изглежда по-добре. Това обаче далеч не е единственото условие за свеж вид на кожата – генетичният фактор и начинът на хранене също играят съществена роля.

 

Регулира телесната температура

Хидратацията е тясно свързана с регулиране температурата на тялото. Изпотяването например е основният начин за охлаждане. Дехидратацията потиска способността на организма да произвежда достатъчно пот, затруднявайки по този начин оптималното му охлаждане.

Постоянната липса на достатъчно вода е рисков фактор за различни болестни състояния, сред които и топлинен удар, който често може да бъде фатален.

Важно е да се знае, че с напредване на възрастта, организмът има нужда от все повече време за справяне с последствията от евентуалната дехидратация. При обилно изпотяване, независимо дали то е в резултат на  гореща външна среда или на физическо натоварване, приемът на големи количества вода е задължителен за намаляване на риска от прегряване.

 

Подобрява физическата кондиция

Недостатъчният прием на вода пречи на хората, които се занимават с активна физическа дейност. Тя е абсолютно задължителен елемент при тях, от който в голяма степен зависят и постиженията при спортисти и атлети. Оскъдната хидратация повлиява дейността на мускулите, намалявайки силата и издръжливостта им.

Без адекватния прием на флуиди тялото на един професионален спортист няма как да разгърне в пълна степен потенциала си. С определяне на точния прием на вода при спортистите преди, по време на и след интензивна физическа активност се занимават редица специалисти и кондиционни треньори. Формулата варира в зависимост от редица фактори, но най-общо за непрофесионалисти важи следната препоръка:

 

•         500-600 мл. вода около 2-3 часа преди начало на физическата активност

•         около 250 мл. вода половин час преди началото на физическата активност

•           по около 300 мл. вода на всеки 10 до 20 минути физическа активност

 

Предпазва от запек

Водата помага на организма да се освободи от излишните вещества, посредством урината и дейността на чревния тракт. Редица изследвания доказват, че недостатъчната консумация на вода може да бъде сред основната причина за констипация, особено при хора над 65-годишна възраст.

Поемането на достатъчно вода спомага за омекотяване на изпражененията от една страна, а от друга – за стимулиране движенията на червата. Същият ефект има и приемът на храни с високо съдържание на магнезий и фибри – плодове, зеленчуци, зърнени храни.

 

Подпомага мозъчната дейност

Основната функция на мозъка е изпращането на сигнали към останалите части на тялото посредством нервите. Без нормални нива на вода и електролити, телесните клетки не могат да получават и обработват тези сигнали. Недостатъчният прием на вода може да повлияе мозъчната дейност и да доведе до умора, проблеми с концентрацията и запаметяването, загуба на краткосрочна памет.

Дори слабата дехидратация често може да повлияе не само концентрацията, но и настроението. Кратко изследване от 2011 г. установява, че загубата само на около 1,5% течност при жените след физически упражнения, понижава настроението, разстройва концентрацията, а повечето от тях съобщават дори за главоболие.

 

Колко вода дневно е необходимо да приемаме

Количеството вода, от което човек ежедневно се нуждае варира в зависимост от възрастта, телесната маса и нивото на физическа активност. В най-общия случай, специалистите препоръчват:

  • 3,7 литра дневно за мъже в зряла възраст
  • 2,7 литра дневно за жени в зряла възраст

Това обаче, е само най-обща препоръка, а има и редица фактори, които обуславят по-висок прием от посоченото количество. Такива са: 

  • големи физически натоварвания
  • заболявания, особено причиняващи обезводняване, повръщане и стомашни разстройства
  • климатични условия – човек има нужда от повече вода ако живее на влажен, сух или горещ климат;
  • надморска височина – колкото по-нависоко се намираме, толкова повече нужда от вода имаме.

 

Въпреки че се случва доста рядко, възможно е да се стигне и до прекомерен прием на вода, което води до разстройване на електролитния баланс в организма. Една от типичните прояви на това състояние е пониженото ниво на натрий, познато като хипонатриемия, което в определени случаи може дори да бъде фатално. Типични симптоми на прехидратация са гадене, чувство на неразположение и дискомфорт, главоболие, летаргия.

Най-често това състояние се появява при активни спортисти, които поемат вода без електролити. За избягването му при интензивни натоварвания, специалистите съветват за поемане на не повече от две до четири чаши течност на час, като препоръчват тя да съдържа електролити.

 

А каква е разликата между изворната и минералната вода? Често задаван въпрос и отговор, който няма как да се състои от две думи. Разлика има, и то немалка:

 

  • Изворна вода

Този термин се използва за вода, добита директно от натурален източник, по правило от подземни водни източници, преди водата да се е появила над земната повърхност. Тя е богата на минерали и микроелементи и е считана от повечето специалисти за най-добрата вода, що се отнася до хидратиране и други базисни ползи за здравето.

Като изворна вода се класифицира и тази, която идва от незамърсен надземен източник. В този случай, сертифицираната изворна вода трябва да е защитена от влияния на околната среда според определени изисквания (най-вече опазена от определени източници на замърсяване), за да бъде годна за консумация от хора и съответно бутилирана за целта.

 

  • Минерална вода

Всяка една минерална вода идва директно от изрично упоменат подземен източник, което е гаранция за предпазването й от замърсяване. Задължително е източникът на водата да бъде посочен на бутилката.

Всяка една такава вода трябва да има консистентен минерален състав, включващ калций, магнезий, калий, сулфати. Водата не трябва да е била допълнително обработвана по какъвто и да било начин, което е гаранция за запазването на оригиналния й химичен и микробиологичен състав.

Задължително е върху бутилката с минерална вода, готова за пласиране в търговската мрежа, да има етикет с информация, включваща минералния й анализ. Тя трябва да бъде официално призната от съответните местни власти, след изпитателен период от две години, през който съставът й бива щателно проучван. Ако липсва дори един елемент от гореизброените, водата не може да наричана минерална.

И въпреки че изворната и минералната вода имат някои общи характеристики помежду си, налице са и съществени разлики между тях, състоящи се най-вече в състава им, както и в начина по който биват регулирани и изследвани.

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!