Диета low-FODMAP – как помага срещу синдром на раздразненото дебело черво
Основни храни, активиращи симптомите на синдром на раздразненото дебело черво
Ябълки, боб, броколи, зеле, кофеин, карфиол, подсладени със сорбитол и фруктоза дъвки, напитки и храни, шоколад, млечни и мазни продукти, маргарин, ядки, сок от портокал и грейпфрут, пшенични продукти.
 

low-FODMAP диетата - решение за справяне с проблема
При хората със синдром на раздразненото дебело черво се наблюдава значителен негативен ефект върху качеството на живот, който може да бъде неутрализиран чрез подходяща диета и оптимално изключване на храните, изострящи неприятните симптоми.
Преди няколко години в Австралия е разработена специфична диета, наречена low-FODMAP, която може да спомогне за облекчаване на проблема в дългосрочен план. Нека разберем в какво се състои тя!
 

Какво представлява FODMAP ?
Това е английската абревиатура за ферментирали олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли, които представляват ферментирали късоверижни въглехидрати и съставляват преобладаващата част от диетата.
Олигозахаридите включват фрукто- и галакто-олигозахариди, дизахаридите включват лактоза, монозахаридите включват фруктоза, а полиолите включват сорбитол и манитол.
 

Защо трябва да ограничите приема на FODMAP храни, ако страдате от синдром на раздразненото дебело черво?
Изследванията показват, че тънките черва не абсорбират много добре FODMAP веществата, тъй като те увеличават количеството течности в червата и провокират повишено образуване на газове, дължащо се на лесната ферментация на FODMAP от чревните бактерии.
Увеличеното количество течност и газове в червата води до промени в скоростта на смилане на храната и поява на следните симптоми:
  • подуване
  • коремни болки
  • влошено храносмилане
  • дискомфорт след хранене
  • нарушения в дефекацията, изразяващи се в запек или диария
  • промени във формата и консистенцията на фекалиите и наличие на слуз
  • усещане за непълно изпразване на корема след изхождане
 
Ограниченият прием на FODMAP веществата може да намали и стомашно-чревния дискомфорт – събраните до момента данни сочат, че диетата с ниско съдържание на  FODMAP вещества значително редуцира проявите на синдрома на раздразненото черво.
Много изследвания показват подобрение в симптомите при над 70% от пациентите със синдром на раздразненото черво, спазвали тази диета!
 

Препоръчва се намаляване приема на следните вещества:
  • лактоза – краве мляко, кисело мляко, пудинг, сладолед, крема сирене, яйчен крем, извара;
  • фруктоза – някои плодове (ябълки, круши, праскови, череши, манго, диня), подсладители (мед и агаве), продукти с царевичен сироп;
  • фрукто-олигозахариди – някои зеленчуци (артишок, аспержи, брюкселско зеле, броколи, лук, чесън, цвекло), зърнени (пшеница и ръж), добавени фибри (инулин);
  • галакто-олигозахариди – леблебия, леща, боб и соя, някои зеленчуци (например броколи);
  • полиоли – някои плодове (ябълки, кайсии, къпини, череши, нектарини, круши, праскови, сини сливи и диня), някои зеленчуци (карфиол, гъби, соя), подсладители като сорбитол, манитол, ксилитол и изомалт, които се съдържат в някои дъвки, бонбони, лекарства против кашлица и капки.
 

Препоръчва се приемът на по-големи количества от следните храни:
  • млечни продукти – оризово мляко, бадемово мляко, кокосово мляко, твърди сирена като бяло сирене и сирене бри;
  • плодове – банани, боровинки, пъпеши, грейпфрут, киви, лимони, портокали, ягоди;
  • зеленчуци – кълнове от боб, бамбукови стръкове, моркови, китайско зеле, краставици, патладжани, джинджифил, маруля, маслини, пащърнак, картофи, репички, зелен лук;
  • протеини – телешко и пилешко месо, риба, яйца, тофу;
  • ядки и семена – бадеми, макадамия, орехи, фъстъци, кедрови ядки;
  • зърнени храни – овес, овесени ядки, оризови ядки, безглутенови спагети, киноа, бял ориз, царевица.
 

В заключение
Основната идея на low-FODMAP диетата е да се ограничат проблемните категории храни. Вероятно ще се наложи да премахнете всички FODMAP вещества от хранителния си режим, след което постепенно и внимателно да ги включвате, наблюдавайки състоянието си.
Все пак, не омаловажавайте необходимостта от консултация с диетолог преди стартиране на този специфичен режим, за да си подсигурите оптимално безопасен и здравословен хранителен план.
Въпреки че някои здравни експерти считат диетата low-FODMAP за твърде рестриктивна, в действителност много хора я спазват, тъй като тя е довела до значителни подобрения в качеството им на живот.

 

 

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!