Ползи от калий - един от най-ценните минерали
Ролята на калий за човешкото здраве е недооценена. Въпреки ценните му ефекти, този минерал като че ли остава на заден план в сравнение с други хранителни вещества като например цинк и селен, чиито свойства са широко дискутирани.
 
Как функционира

Калий спада към електролитите, тъй като е силно реактивен при разтварянето си в течности и произвежда положително заредени йони, което му позволява да провежда електричество, важно за редица процеси в организма.

Калият е третият най-разпространен минерал в организма, който регулира баланса на течностите, предаването на нервните импулси и мускулните контракции. Приблизително 98% от него се намира в клетките. От това количество 80% е в мускулните клетки, а останалите 20% - в костите, черния дроб и червените кръвни клетки.
 

Симптоми при дефицит на калий
  • Слабост и умора.
  • Сърцебиене.
  • Мускулни крампи.
  • Изтръпване на крайниците.
  • Гадене и повръщане.
  • Подуване на корема и запек, коремни спазми.
  • Често уриниране и повишена жажда.
 
 
Ползи от калий

Подобрява здравето на сърцето – едно от най-важните му свойства е, че регулира сърдечния ритъм. Недостигът му води до нарушения в сърдечния ритъм и аритмии.

Намалява мускулните крампи – при дефицит на калий се усеща слабост и болки в мускулите. Обикновено това се наблюдава при спортистите, които често са дехидратирани и не успяват да компенсират загубата на електролити.

Приемът на добавки с калий може да предотврати мускулните крампи, особено, когато се приемат непосредствено преди или след тренировката.

Предпазва от инсулт – проведени са множество изследвания, които показват, че при хората със здравословни нива на калий рискът от инсулт е значителни занижен.

Регулира кръвното налягане – една от основните последици от недостига на калий е високото кръвно налягане.

Намалява целулита – основна причина за „портокаловата кожа“ е задържането на течности. Това обикновено се случва, при високи нива на натрий и ниски нива на калий в организма.

Натрият подпомага преноса на хранителни вещества към клетките, а калият стимулира отделянето на токсините и отпадните продукти извън клетките след абсорбцията на хранителните вещества.

Балансираните нива на калий и натрий имат важно значение за детоксикацията на тялото и предотвратяване задържането на течности и развитието на целулит.

Добър профилактикум на остеопороза – много изследвания показват, че дефицитът на калий е пряко свързан с развитието на остеопороза и други костно-ставни заболявания. Калият подпомага костната минерализация и поддържа костната плътност.

Подобрява храносмилането – необходим е за метаболизма на хранителните вещества и е особено полезен за подобряване абсорбцията на въглехидратите и превръщането им в енергия. Това е особено важно за поддържане на кръвно-захарните нива в норма и превенцията на диабет.
 

Храни с високо съдържание на калий: банани, авокадо, тиква, спанак, сладки картофи, грах, сьомга и др. Важно е те да бъдат включени в ежедневното меню.

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!