Кое тегло е наднормено и кога се наблюдава затлъстяване при децата?

По данни на СЗО нивото на затлъстялост в световен мащаб се е увеличило три пъти от 1975 г. насам. През 2019 г. 38 млн. деца под 5 годишна възраст са били с наднормено тегло или затлъстяване. Над 340 млн. деца на възраст между 5 и 19 години са били с наднормено тегло или затлъстялост през 2016 г. Необходимо е културата за превенция на затлъстяването в световен мащаб да бъде повишена. 

В България през 2014 г. 42,5% от мъжете са били с наднормено тегло, а 16,8% със затлъстяване. Жените с наднорменото тегло са били 28,7%, а със затлъстяване 14,4%.

 

Национално проучване на рисковите за здравето фактори показва, че при децата от 5- до 19-годишна възраст 30% са с наднормено тегло, от които 10% са със затлъстяване. (източник: Национално проучване на фактор хранене в риска за здравето на населението в България, 2017 г.). 


Индекс на телесна маса (ИТМ)

С ИТМ се установяват потенциалните рискове за здравето спрямо теглото - под нормено, в норма или наднормено. При децата нормите са съобразени не само с пола, теглото и ръста – както е при възрастните, но и с възрастта. Затова нормите на ИТМ за възрастни са неприложими при деца. Тъй като всяко дете се развива индивидуално, ИТМ трябва да служи най-вече за ориентир дали е нужно да се вземат конкретни мерки за здравето на детето.

Обикновено деца с телесна маса на същото или по-високо ниво от 95% от връстниците си, се считат за затлъстели.


Формулата за ИТМ е килограмите на детето, разделени на ръста на квадрат.


            ИТМ = Телесно тегло (kg) / (Ръст в m)2 = (kg/m2) 

ИТМ 5-50 персентил 

Норма

ИТМ 85-95 персентил 

Риск за наднормено тегло 

ИТМ > 95 персентил 

Затлъстяване

 

Затлъстяването в детска възраст крие сериозен риск за децата. Деца, които попадат в графата на затлъстелите, са преминали фазата на наднорменото тегло и са в риск от развиване на редица хронични състояния. Влошеното здраве в резултат на затлъстялост в детството, може да продължи и с проблеми в зряла възраст.

Затлъстяването при децата не засяга само физическото здраве. Деца и тийнейджъри с наднормено тегло могат да имат проблеми с депресивни състояния, ниско самочувствие и други психологически проблеми.

Причини за затлъстяването в детска възраст

Генетичната предразположеност, недостатъчната физическа активност, нездравословното хранене и психологическите фактори играят роля за затлъстялост при децата. Деца чиито родители са с наднормено тегло или затлъстялост е по-вероятно също да са извън нормата. Но основната причина за явлението в детска възраст е комбинация между прекомерно хранене и ограничено движение. 

Диета бедна на хранителни вещества и фибри и богата на захар, може да доведе до бързо увеличение на теглото при децата. Бонбони, сладки десерти, бързите полуфабрикати, “джънк” храната, и газираните напитки са сред основните причинители.  

Бързите храни, които спестяват време като замразени пици, солени снаксове, консервирана паста и други, допринасят за нездравословното трупане на килограми. Някои деца стават затлъстели, защото родителите им не знаят как да приготвят здравословна храна. Други семейства не могат да си позволят пресни плодове, зеленчуци и месо в достатъчни количества. 

Неодтстъчната физическа активност е другият основен фактор причиняващ наднормено тегло и затлъстяване в детска възраст. Това е проблем, който се наблюдава във всяка възраст. Движението гори калории, което помага да поддържаме нормално тегло. При децата, ако не се насърчава редовно движение, те сами започват да го избягват. Това отчасти се дължи и на човешката природа - според научни хипотези, не ни е присъщо да горим калории, тъй като сме еволюирали в среда на оскъдица на храна и е било важно да не извършваме излишни движения, с които да огладнеем по-бързо. Затова, тъй като сега този проблем е елиминиран, и ние се намираме сред изобилие от храна, е важно да включваме съзнателно и целенасочено достатъчно движение в ежедневието си.

Особено сериозен в България е проблемът с многото часове, които децата прекарват пред екран. Страната ни е на първо място в ЕС по обездвижване при децата от 6 до 9 години – те прекарват 26 седмично пред екрана или повече от три часа и половина на ден.

Психологически фактори могат също да доведат до проблеми със затлъстяване тъй като деца, които са под стрес, или са депресирани, обикновено имат склонност да прекаляват с храната за да могат да се справят с емоциите си.

Рискове за здравето свързани със затлъстялост в детска възраст


Деца с наднормено тегло е по-вероятно да развият хронични здравословни проблеми в сравнение с връстниците си, които са с нормално тегло. Сред най-сериозни състояния са диабет, сърдечно съдови заболявания и астма. 

Диабет 

Диабет тип 2 е състояние, при което тялото не е в състояние да метаболизира правилно глюкозата. Диабетът може да доведе до очни проблеми, увреждане на нервната система, дисфункция на бъбреците. Деца и възрастни с наднормено тегло е по-вероятно да развият диабет тип 2. Обикновено състоянието е обратимо чрез диета и промени в начина на живот.

Сърдечно съдови заболявания 

Високият холестерол и високото кръвно налягане увеличават риска за развиване на сърдечна болест при децата с наднормено тегло. Храните с високо ниво на транс мазнини и сол, могат да доведат до увеличаване на холестерола и кръвното налягане. Сърдечно съдовите проблеми в детска възраст водят до възможност за сърдечен удар в по-късна възраст. 

Астма

Астмата представлява хронично възпаление на белодробните пътища. Най-често срещания симптом, който се наблюдава едновременно с астмата, е затлсътяването, но изследователите не са сигурни как точно са свързани двете състояния. Според изследване на американския институт Asthma Research and Practice, около 28% от възрастните с астма в САЩ също са и затлъстели. Същото изследване показва, че може би астмата се проявява по-тежко при някои от пациентите със затлъстяване, в сравнение с тези, които са с астма и с нормално тегло.   

Проблеми със съня 

Деца и младежи със затлъстяване страдат по-често от проблеми със съня като прекомерно хъркане и сънна апнея. Наднормено тегло в областта на шията, може да блокира и дихателните пътища. Недостатъчният сън също може да бъде и причина за натрупване на наднормено тегло, тъй като той води до увеличен прием на храна и съответно на калории.

Болки в ставите

Прекомерното тегло може да причини на детето ви ограничение в движенията, болки в ставите и чувство за схванатост. В много от случаите на болезнени стави, загубата на тегло елиминира проблема. 

Здравословно хранене за затлъстели деца

Промяната на хранителните навици на затлъстелите деца е абсолютно необходима. Родителското влияние оформя моделите на хранене на детето. Повечето деца ядат това, което купуват родителите им, така че здравословното хранене трябва да започне от родителите.

Съзнателно ограничете сладките храни и безалкохолните напитки в дома си. Дори напитките, направени от 100-процентов сок, могат да бъдат висококалорични. Вместо това сервирайте вода или айрян. Намалете консумацията на полуфабрикати и направете съзнателни усилия да готвите повече. Приготвянето на храна и храненето заедно са здравословни не само в хранителен смисъл, но са отличен начин да прекарате повече време заедно.

Опитайте се да приготвяте повече закуски с пресни храни - яйца, плодове и зеленчуци и с по-малко солени и преработени продукти (като колбаси например). 

Опитайте в готвенето си да използвате повече:

  • пресни плодове, зеленчуци, варива и ядки;

  • протеини от немазно месо, като пилешко и риба;

  • пълнозърнести храни, като кафяв ориз, пълнозърнести макарони и пълнозърнести хлябове;

  • неподсладено кисело мляко.

Много е вероятно дете с наднормено тегло или затлъстяване да отслабне като премине на по-здравословен начин на хранене. Консултирайте се с вашия педиатър, ако не настъпи загуба на тегло. Може да се наложи допълнителна помощ от диетолог или ендокринолог.

Промени в начина на живот, които помагат за справяне с наднорменото тегло 

Можете да опитате някоя от следните стратегии за справяне с детската затлъстялост. 

Увеличете физическата активност

Увеличете физическата активност на детето си, за да му помогнете да отслабне безопасно. Използвайте думите “активност” и „дейност“ вместо „упражнение“ или „тренировка“, за да не ги отблъснете. Играта на скокове навън, например, може да бъде по-привлекателна за 7-годишно дете, отколкото джогинг около блока. Помислете как да дадете възможност на детето си да опита спорт, за който е изразило интерес.

Американският CDC (център за контрол на заболяванията и превенция) препоръчва упражнения за поне един час дневно при децата за поддържане на здравословно тегло. 

Повече семейни активности

Помислете и организирайте активности, подходящи за цялото семейство. Това освен да заздрави взаимоотношенията ви, ще помогне и да дадете добър пример на децата си. Разходки в планината, плуване, или дори игрите на гоненица и криеница, могат да помогнат на децата ви да развият желание за по-активен живот и по-често спортуване.

Намалете времето пред екрани

Ограничете времето на децата пред екрани. 

Децата, които прекарват по няколко часа на ден, гледайки телевизия, играейки компютърни игри или използвайки телефоните си или други устройства, са по-склонни да натрупат наднормено тегло. Според проучвания, докладвани от Harvard Medical School, причините за това може да са две. Първо, екранното време изяжда времето, което може да бъде прекарано във физически дейности. И второ, повече време пред телевизора означава повече време за консумиране на вредни храни и повече излагане на реклами за храни с високо съдържание на захар и мазнини.

В заключение

Детската затлъстялост е сериозен проблем в България. С правилно и навременно информиране, децата могат да се научат да се хранят здравословно, как да избягват развиване на вредни навици за консумиране на захари и как да се движат повече. Подкрепата трябва да идва от възрастните, които са около децата - родители и учители. Насърчавайте здравословното хранене и спорта в ежедневието им. 

Източници: HealthLine, Puls.bg, Дневеникът на мама и татко, WHO, Eurostat.

 

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!