Как да се подготвим за есента

Все още е лято, но се усеща, че наближава есента. Много хора се притесняват от характерните за есенно-зимния период боледувания, а при наличието на Covid-19, това става още по-притеснителна тема. Също така много от нас изпадат в меланхолия заради отиващото си лято и идването на края на годината.  



Преди да стане време да стоим повече на закрито е добре да се подготвим физически и психически за по-тъмната част на годината. Слава Богу септември изобилства от плодове и зеленчуци, които да ни подкрепят в това, а допълнителна помощ от хранителни добавки, може да се окаже подходящата превантивна мярка, която да ни предпази от очакваните здравословни проблеми.


Някои от есенните храни, които могат да подпомогнат имунитета ни.

Септември е един от най-изобилните месеци за вкусни зрели плодове и зеленчуци. Подбирайте възможно най-разнообразни цветове и вкусове, това ще ви гарантира, че ще си набавите множество различни микроелементи.


* Ябълките са един от най-добрите източници на пектин и целулоза. Намират се предимно в кората и семките. Ябълките съдържат флаванойди, витамини, минерали и антиоксиданти и са важна съставка на храненето за превенция на рака и за понижаването на холестерола. Антиоксидантите помагат за намаляването на свободните радикали, което забавя стареенето и подпомага имунитета.


* Тиквата е една от най-добрите храни на есента. В нея има високо съдържание на каротен (който дава оранжевия ѝ цвят). Богати са на фибри, калий и витамин С, които укрепват здравето на сърцето. Тиквата съдържа каротеноиди, които функционират като антиоксиданти, а фосфорът и магнезият в нея подобряват паметта и дейността на нервната система.


* Гроздето оказва цял куп полезни действия върху организма. Пълно е с фитонутриенти, които помагат в предотвратяването на някои видове рак и за поддържането на здравето на сърцето. Съдържащият се в гроздето ресвератрол е известен с множество ползи за тялото - потиска образуването на свободни радикали, разширява кръвоносните съдове (поради което често се среща в хранителни добавки помагащи срещу разширени вени), улеснява кръвообращението и понижава кръвното налягане. Съдържанието на антиоксиданти е най-високо в семената и кожата на гроздето. Съдържа голямо количество калий, който противодейства на излишния натрий. Диетите богати на калий са много полезна при високо кръвно налягане, висок холестерол и сърдечни проблеми. 


* Чушките са отличен източник на бета каротин, който тялото превръща във витамин А. Една порция (149 грама) червени чушки съдържа 156% от дневната стойност за витамин А. Те също са един от най-добрите източници на витамин С. Една порция (149 грама) чушки осигурява впечатляващите 211% от дневната стойност за витамин С.

* Лютите чушки са богати и на капсаицин, съединение, което е отговорно за лютивината им. Капсаицинът може да намали болката и възпаленията в тялото. 


А в какво количество е добре да консумираме плодове и зеленчуци? На практика нямаме ограничение стига минимумът да бъде 5 порции на ден. Една порция зеленчуци за жените е колкото един юмрук, а плодове – една шепа. Една порция зеленчуци за мъжете е 2 юмрука, а плодове – 2 шепи. Можеш да ги консумирате сурови, задушени на пара, печени или в супи и яхнии.


Витамин D


Информираността на хората нарасна откакто се говори за превенция от Covid-19 на имунната система, а витамин D все още се счита за една от най-важните добавки, които да приемаме целогодишно. 


Според изследване на населението в България, периодът в който най-добре набавяме витамин D на нашата ширина е от април до октомври. Септември е идеалният месец да си набавим дози от витамина - хормон тъй като слънцето вече не грее толкова силно, както предишните месеци. Часовете между 11:00 и 14:00 са за предпочитане като разбира се, имайте едно на ум за слънцезащитата. Тук не говорим да се припичате часове наред на плажа. Около 15-20 минути на ден излагане на слънце на ръцете и краката са достатъчни. Ако все пак се притеснявате дали наличието на витамин D в тялото ви е в нормите, можете да си пуснете такова кръвно изследване във всяка лаборатория. Важно е да се поддържат оптимални нива на витамин D тъй като той има връзка с множество системи и процеси в тялото - важен е за имунитета, за костите, за здравословното тегло, за нервната система и за менталното здраве. Препоръчваме освен чрез храна и слънце, витамин D да се набавя и допълнително през целия есенно-зимен период. Можете да си направите изследване и да обсъдите с личния си лекар какви дневни дози биха били оптимални за вас.


В аптека Салвия, предлагаме различни удобни форми на витамин D. За предпочитане са течните форми (спрей или капки), тъй като се усвояват по-лесно от организма.



Източници: Healthline, Precision Nutrion.

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!