Проблеми с щитовидната жлеза – диета и добавки, подходящи при хипофункция

Щитовидната жлеза е малък орган, локализиран в предната част на шията. В медицинските среди е известна и с наименованието тиреоидея, което идва от гръцки език и означава „щит“. Като една от най-важните жлези на ендокринната система, тя контролира растежа, развитието и метаболизма, и произвежда тиреоидни хормони с жизненоважно значение за осъществяването на редица процеси в организма.

Хипотиреоидизмът или понижената функция на щитовидната жлеза се среща повече сред жените, особено при онези над 60-годишна възраст. Най-честата форма на хипотиреоидизъм е автоимунният тиреоидит (болест на Хашимото).

Ежемесечните промени на хормоналните нива правят жените близо 10 пъти по-податливи към болест на Хашимото. При тях по-разпространена е понижената активност на щитовидната жлеза – тенденция, до голяма степен дължаща се на по-голямото съотношение на мазнини спрямо мускули, което е причина за увеличен синтез на кортизол (хормона на стреса) и затруднения във функциите на надбъбречните жлези.

Хипертиреоидизмът (хиперфункция на щитовидната жлеза) е по-характерен за мъжете.

 

Каква да бъде диетата при проблеми с щитовидната жлеза и хипофункция

Здравословното хранене е от изключителна важност за нормалния синтез на тиреоидни хормони.

За съжаление, заради забързания начин на живот повечето хора не спазват основните диетични препоръки, а хапването „на крак“, обикновено с „бързи“ и вредни храни е типично за съвременното общество. Недостигът на важни минерали в почвите, както и замърсяването на околната среда също увеличават риска от нарушаване функциите на щитовидната жлеза и провокират патологии на този толкова важен орган.

 

  • Общи диетични препоръки

-Да се консумират продукти с висока хранителна стойност – плодове, зеленчуци, ядки, пълнозърнести храни. Добре е да се приемат чисти протеини от източници като боб или риба.

-Да се увеличи приемът на фибри чрез диетата. Пълнозърнестите храни и разнообразието от плодове и зеленчуци осигуряват достатъчния резерв от фибри, но ако те не присъстват оптимално в диетата, е добре да се приемат специализирани добавки, източник на диетични фибри.

-Да се намали приемът на „лоши“ мазнини – честата им консумация може да доведе както до проблеми с щитовидната жлеза, така и до болести на сърцето и някои форми на рак.

Наситените мазнини, които идват основно от животинските продукти като месо и сирене, както и трансмазнините, съдържащи се в хидрогенираните масла и в преработените храни са непрепоръчителни.

Подходящи са мононенаситените и полиненаситени мазнини от растителни масла и омега-3 мазнините от риба. Ядките, семената и бобовите храни също са здравословен избор.

-Да се ограничи консумацията на прости въглехидрати (газирани напитки, тестени изделия и др.) и да се наблегне на сложните въглехидрати, източник на полезни вещества и фибри, които се усвояват по-бавно, по-засищащи са, поддържат нивата на кръвната захар в норма и подпомагат контрола на теглото.

 

Селен и ползите му

Този микроелемент подпомага щитовидната жлеза посредством няколко механизма.

  • Оказва мощно антиоксидантно действие. Ензимът глутатион пероксидаза е с висока активност в щитовидната жлеза. Той предотвратява процесите на вредно окислително увреждане, но не може да функционира оптимално при дефицит на селен. Добавките със селен оказват мощна антиоксидантна подкрепа за щитовидната жлеза, предпазват я от потенциалните токсични ефекти на претоварването с йод и намаляват риска от рак.
  • Подпомага превръщането на Т4 в Т3. Селенът поддържа правилната функция на ензима 5’-дейонидаза, превръщащ щитовидния хормон Т4 в активната му форма Т3. Ето защо ниските нива на селен са свързани със симптомите на хипотиреоидизъм като умора, суха кожа, чуплива коса и нокти, депресия, затруднено отслабване, нередовен менструален цикъл, висок холестерол.
  • Потиска автоимунните процеси в организма, характерни при автоимунни заболявания на щитовидната жлеза като Хашимото и следродилен тиреоидит.
  • Предпазва щитовидната жлеза от увреждания, предизвикани от приема на високи дози йод. Селенът намалява риска от йод-индуциран автоимунен тиреоидит и потиска активността на тиреоглобулинови антитела, чиито нива са повишени при автоимунен хипотиреоидизъм.

Хранителни източници с високо съдържание на селен. Те включват органно месо и морски дарове. Променливи нива на селен се съдържат и в зърнените храни, плодовете, ядките, зеленчуците, чесъна, бразилския орех и зеленчуците от семейство Кръстоцветни (зеле, броколи, карфиол, брюкселско зеле). Хранителната стойност на растенията, ядките и зърнените храни варира в зависимост от съдържанието на селен в почвата.

Дефицитът на селен може да доведе до различни проблеми с щитовидната жлеза, включително:

 

  • Хипотиреоидизъм
  • Субклиничен хипотиреоидизъм
  • Автоимунен тиреоидит на Хашимото
  • Увеличена щитовидна жлеза (гуша)
  • Рак на щитовидната жлеза
  • Болест на Грейвс

 

Salvia.bg Ви препоръчва:

Selen 100 MGR Ace 60 capsules Dr. Wolfвисококачествен, естествен източник на селен, получен от селенови дрожди. Предлага се в икономична опаковка от 60 капсули, която стига за прием от 2 месеца.

Всяка капсула съдържа 100 μg селен в комбинация с други, полезни за щитовидната жлеза нутриенти: витамини Е и С, и антиоксидантите каротин и ликопен.

 

Как действа Selen 100 MGR Ace 60 capsules Dr. Wolf

  • Спомага за защитата на щитовидната жлеза от оксидативния стрес.
  • Допринася за правилното производство на щитовидни хормони.
  • Стимулира имунната функция.
  • Подпомага сърдечно-съдовото здраве.
  • Поддържа фокуса и паметта.

 

Производител: Dr. Wolz Zell, Германия.

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!