Как да възвърнем обонянието си след боледуване от COVID-19?
Ароматите са едно от онези неща, които могат да ни донесат неочаквана доза радост в ежедневието. За някои това може да е аромата на прясно окосена трева, за други пролетния аромат на липа, за трети кожата на новородено бебе, прясно изпечен хляб, цъфнали цветя или печена тиква. Тези аромати носят радост, спокойствие и уют. 


Други миризми могат да ни предупредят за опасност при пожар, или развалена храна например.


Загубата на обоняние може да повлияе значително на качеството на живот. Това състояние е известно като аносмия. Аносмията е един от често срещаните симптоми при боледуване в резултат на инфекция с COVID-19. 


В тази статия ще ви разкрием четири естествени метода за възвръщане на обонянието след боледуване от COVID-19. Методите са приложими и при загуба на обонянието в резултат на други състояния.


Четири естествени метода за възстановяване на обонянието

Загубеното след COVID-19 обоняние най-често е временно явление. При много хора то преминава постепенно от само себе си. При други продължава месеци наред. Вместо да се безпокоите, бихте могли да опитате тези четири натурални метода за “трениране” на носа. 


Тренировка на обонянието

“Съществуват медикаментозни лечения за възвръщане на обонянието. Често в допълнение към тях, се препоръчва и т.нар. тренировка на обонянието” споделя д-р Ааронсън детски отоларинголог в детската болница „Алфред И. ДюПон“. При тренировка на обонянието пациентът се опитва да усети поредица от четири силни миризми, които могат да бъдат открити в дома или си е набавил под формата на етерични масла. Всеки аромат се подушва внимателно в продължение на 20 секунди. Този процес се повтаря три пъти дневно в продължение на 6 седмици. “Обикновено се изисква дългосрочен ангажимент, за да се види подобрение “, добавя тя.


Обучението е най-ефективно, ако работите с едни и същи четири аромата всеки ден, вместо да редувате. Препоръчва се също да се концентрирате изцяло върху аромата, като му отделяте цялото си внимание по време на 20-те секунди.


Ето някои примерни аромати, от които можете да изберете своите първи четири:

  • смляно кафе;
  • роза;
  • цитрусов плод;
  • евкалипт;
  • ванилия;
  • карамфил;
  • мента.


По време на тренировката за обоняние може да почувствате странни аромати, които не отговарят на това, което би трябвало да помирисвате. Това включва неприятни миризми като изгаряне на гума, разлагаща се органична материя и др. Това състояние е известно като паросмия. Паросмията представлява обонятелна дисфункция, която се характеризира с неспособността на мозъка да идентифицира правилно дадена миризма. Паросмията може да продължи няколко седмици или повече, но обикновено е временна.


Рициново масло

Д-р Сандра Ел Хадж, лекар-натуропат, препоръчва рициново масло за аносмия. „Рициновото масло отдавна се използва за възстановяване на загубата на обоняние, благодарение на активния си компонент, рицинолова киселина. Рициноловата киселина помага в борбата с инфекциите. Тя също така помага за намаляване на отока и възпалението на носните кухини, причинени от настинки и алергии “, казва тя.


Рициновото масло се извлича от рициновите семена. Използва се в аюрведичните практики.


За да опитате рициново масло за аносмия:
  • внимателно затоплете рициново масло на котлон или микровълновата. Уверете се, че е леко топло, а не е горещо;
  • поставете две капки масло във всяка ноздра два пъти на ден, сутрин след събуждане и вечер преди лягане.


Джинджифил

Джинджифилът има характерен, остър аромат, който го прави полезен за използване при трениране на носа. Можете да използвате пресен джинджифил или джинджифил на прах.


Лекарите натуропати препоръчват да се пие чай от джинджифил за овладяване на възпалението на носните дихателни пътища и намаляване на излишните слузести секрети, които блокират носните кухини, причинявайки загуба на обоняние.


При аносмия, опитайте готов чай от джинджифил на пакетчета или сварете пресен джинджифил.


Чаят от пресен джинджифил се приготвя по следния начин:
  • обелете и настържете суров джинджифил с големината на палеца си;
  • варете го в 1 литър вода в продължение на 7-8 минути;
  • накрая може да добавите лимон преди да го изпиете топъл (не горещ).


Промивки с физиологичен разтвор

Ако сте загубили обонянието си поради алергии или запушване на синусите, промивките със солена вода могат да помогнат. Този метод помага за изхвърляне на алергени и слуз от носните кухини.


В аптеката се предлага готов стерилен физиологичен разтвор. 


Заключение

Аносмия (загуба на обоняние) може да бъде временна или постоянна. Това състояние има множество причини, включително COVID-19, алергии и травми на главата.


Опитайте домашни процедури, като тренировката на обонянието, които могат да помогнат за събуждането на знанията в мозъка ви и научаването му отново да разпознава миризмите. Ако състоянието продължи въпреки опитите ви да тренирате обонянието си, обърнете се към вашия лекар. Освен, че ни лишава от малки радости, загубата на обоняние може да доведе до недостиг на хранителни вещества поради промяна в хранителните навици или дори до депресия. Затова ако изпитвате това състояние, обърнето му внимание. 


Източник: Healthline

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!