Кожата на ръцете ми е много суха при цялото това миене. Какво да правя?

В условията на пандемия хигиената на ръцете е една от най-важните мерки в борбата срещу разпространението на заразата. Хората възприеха по-сериозно и се стараят повече редовно да мият ръцете си със сапун и вода, както и да ползват редовно гел за почистване на ръце за да се предпазят от заразяване с коронавируса.

По честото миене на ръцете обаче води и до по-лесно изсушаване на кожата, както и до раздразнения и дерматити. 

Затова искаме освен да припомним правилния начин за миене на ръце да ви дадем и няколко съвета да предпазите кожата си от проблеми породени от прекомерното миене.


Как да мием ръцете си правилно и същевременно да ги предпазим от изсушаване?

  1. Използвайте сапун без аромати по възможност с pH близко до това на кожата - 5.5.

  2. Избягвайте употребата на твърде много сапун, който оформя гъста пяна.

  3. Мийте ръцете си с хладка или топла, но не гореща вода за поне 20 секунди.

  4. Попийте ръцете с чиста кърпа, без да ги търкате.

  5. Когато ръцете ви са сухи, нанесете хидратиращ продукт. 


За превенция и при по-чувствителна кожа е добре да се миете малко по-рядко

С началото на есента и по-студеното време може вече да сте усетили влошаване на състоянието на кожата си дори и да нямате хронично състояние като дерматит. В такъв случай е добре да сте по-внимателни с кожата си. Ако сте вкъщи избягвайте да се миете прекомерно. Когато сте навън не е необходимо непрекъснато да нанасяте гел за ръце, важно е да не си пипате лицето. Ползвайте гел след като сте докосвали външни повърхности, пари или след като сте пазарували.


Сапун без сапун? Какво е добре да не съдържат измивните продукти.

Много често специалистите съветват при чувствителност на кожата да се използва soap-free измивен продукт. Звучи като парадокс, да се използва сапун без сапун, но проблемът е, че сапунът освен мръсотията отмива и хидролипидния филм и добрите бактерии върху повърхността на кожата ни и така премахва нейната защита. Тя остава изложена на агресивното действие на алергени и дразнещи агенти, които проникват по-лесно през повърхността ѝ и я увреждат. 

Затова е добре да се ползват soap-free продукти, тъй като те са с pH около 5.5 (обикновените сапуни са с pH около 10). Етикет “органик” не е достатъчен за да сте спокойни, тъй като често в такива продукти се съдържат етерични масла, които е добре да се избягват върху чувствителна кожа. Избягвайте MIT (Methylisothiazolinone) или MI/MCI комбинации (често срещани в шампоаните) тъй като са алергизиращи. 

Ако нямате история с контактни или алергични дерматити, можете да ползвате обикновен сапун, но отново е по-добре да избирате варианти без аромати.

Все още няма научни статии показващи увеличени ползи от ползването на антибактериални съставки в сапуните (това не се отнася за сапуни създадени за здравни работници). Поради повишени рискове от алергии или по-сериозни проблеми и недостатъчни ползи, през 2016 година в САЩ бяха забранени 16 съставки, регистрирани като антибактериални. 


Коя е оптималната температура на водата?

Избягвайте да миете ръцете си с гореща вода, както и горещите вани и душове. Дерматолозите препоръчват да се ползва вода от 27 до 30 градуса за миене. По-гореща вода води до допълнително изсушаване на кожата и до влошаване на възпаленията (тъй като порите се отварят повече и през тях навлиза сапун, който разрушава бариерата на кожата). Същевременно няма доказателства горещата вода да отмива по-добре замърсяването. Хладка или топла чиста течаща вода са напълно достатъчни да се отстранят патогенните бактерии.

За да сте сигурни, че сте мили ръцете си поне 20 секунди, си изпейте Happy Birthday 2 пъти

Въпреки, че няма достатъчно изследвания за най-добрата продължителност на измиването на ръцете, учените са се спрели на консенсус, че миене около 15-20 секунди е по-ефикасно за премахване на бактерии, от по-краткото миене на ръцете. Но отстраняването на бактерии само по себе си не е достатъчно условие за гарантиране на по-добро здраве ако както вече споменахме се измени микрофлората или се разруши бариерата. Все по-често виждаме на пазара и продукти за миене с пробиотици и вероятно в бъдеще това ще се наложи като тенденция. Отново парадокс - сапунът, на който сме разчитали да отстрани бактериите от ръцете ни, бавно, но сигурно се очаква да внася допълнителни “добри” бактерии към нашата микрофлора. 


Сушене и хидратация на кожата

За сушенето използвайте чиста кърпа и нежно попийте водата. Не е добре да оставите кожата да съхне от само себе си, това я изсушава прекомерно. За да сте сигурни, че ще изсушите добре ръцете си е добре да си свалите пръстените предварително. Така няма да остане влага между тях и кожата ви.


Не пропускайте хидратацията, особено през зимата

Препоръчва се при чувствителност на кожата тя да се хидратира с емолиент след всяко миене на ръцете. Дори да не успявате да я хидратирате след всяко миене, пак е добре да се намажете поне веднъж дневно. Добра практика е, да се мажете и преди лягане, за да може продуктът да ви помогне през нощта. Нашите фармацевти винаги са на разположение да ви посъветват за най-подходящия продукт за вас в зависимост дали търсите нещо за превантивна грижа, или вече имате оплаквания. 

Ако проблемът ви се задълбочи препоръчваме да се консултирате с дерматолог.


Ценен съвет при хронични проблеми със суха кожа

Надяваме се, че съветите по-горе ще ви помогнат да се грижите за кожата си по-добре. Осъзнаваме обаче, че ако вече имате някакъв лек или по-сериозен проблем, кожата изисква дълготрайна грижа и наблюдение. Веднъж засегната, тя се възстановява бавно. Затова една от най-добрите практики, за всеки, който иска да разбере повече за кожата си, е да си водите дневник с наблюдения. Може да направите скала как чувствате кожата си - от перфектно състояние до тежки проблеми и да си отбелязвате ежедневно какво е състоянието ѝ и какви са били факторите, които са повлияли за него. С какво сте се хранили, приблизително колко пъти сте измили ръцете си, прекарали ли сте много време на студ и вятър, пътували ли сте със самолет (въздухът в самолетите е твърде сух) и т.н.. Ако следите състоянието на кожата си и успеете да си водите дневник за поне месец, ще е по-лесно и за вас и за специалист, с който се съветвате да установите кои неща допринасят за проблемите ви и как може да подобрите състоянието на кожата си.


Източници:


https://www.fondation-dermatite-atopique.org/bg/sveti-za-ezhednevieto/higiena-i-hidrataciya


https://theconversation.com/my-skins-dry-with-all-this-hand-washing-what-can-i-do-134146 


https://www.cdc.gov/handwashing/show-me-the-science-handwashing.html

Коментари (0)

Няма коментари

Нов коментар

Product added to wishlist

Онлайн аптека Салвия изпозлва бисквитки, с цел анализиране на трафика и по - добро функциониране на уеб сайта. Повече информация за начина, по който използваме „бисквитките“ може да видите ТУК!